86 ló + 70 ló = 166 ló
Tartósteszt: Dacia Logan MCV (14. rész) ___________________2007.11.18. 05:36 - Rácz Tamás
Végre eljött közénk! Kipróbálhattuk az erősebb dízel Daciát! Első pillantásra csak pár lényegtelen apróságban különbözik a mi tartós tesztautónktól, mint rendszám, felni, és hátsó elektromos ablakok. Különben ugyanolyan kombi, ugyanaz az ezüstszürke, ugyanaz a kárpit, ugyanaz a motor. Csak erősebb, 70 helyett 86 lóerős a gyár szerint. És persze drágább, autónként 150 ezer forinttal (azaz a Laureate hétüléses kombi 3,369 millió helyett az erősebb dízellel 3,519 millióba kerül).
A Renault másfél literes dízelblokkja számos modellben szolgál, igen változatos specifikációkkal. Papíron 68 lóerős a leggyengébb, ilyennel lehet például Cliókat venni, de ez van a tartós Daciában is – igaz, a magyar Dacia-weblap szerint 70 lóerősen, az 50 kW-ot a Renault Hungária elég nagyvonalúan számolta át nem-SI-be. Nyomatékra ez a verzió 160 newtonmétert tud. 106 lovas a legerősebb, erre már akkora kocsikat is rábíznak, mint az új Laguna, vagy a Mégane Scénic.
Ez az erősebb kivitel a gyártó szerint 86 lóerőt és 200 Nm-t tud. Az importőrből és a márkaszervizből nem tudtunk egyértelmű választ kicsikarni arra nézve, mitől is erősebb ez a motor az alapnál, de a Logan Klub határozottan állítja, hogy kizárólag a befecskendezési nyomás emelése áll a háttérben. Különben ugyanaz a blokk, ugyanaz a motor, ugyanaz a nyolc szelep, ugyanaz az intercooler. (A teljesítménymérésen kiderült más is!)
Az úton szépen kijön a nagyobb erő. Egy gázadás hatását a tartós Daciában leginkább szemünkkel, a sebességmérő segítségével érzékelhetjük. A piros i betűs modellben a hátunkkal is. Egy országúti előzés sokkal-sokkal könnyebb feladat 86 lóval, mint 68-cal, óvatos természetű kedves feleségem szinte megrészegült az élménytől, hogy immár nem kell kamionok mögött várnia több kilométeres egyenesekre.
A fogyasztás a bátrabb közlekedés dacára az erősebb verzióban sem volt magasabb, a számítógép hasonló körülmények között átlagban ugyanúgy 5,5 litert mutatott, mint a tartós Logan szokott.
Hogy megtudjuk, mennyi a valódi különbség a két kocsi között, elvittük őket teljesítménymérésre. Ahogy már korábban számos alkalommal, ezúttal is az Istvánko Bosch Car Service-t kerestük fel, köszönjük nekik a segítséget!
Előbb az erősebb autóval álltunk be a padra, a mester lesúlyozta, kikötötte, ahogy kell, bedugta, amit be kell (figyelem: OBD-csatlakozó a kesztyűtartóban!), majd nekifutottunk a mérésnek. Közben arról beszélgettünk, amit egy korábbi méréssel kapcsolatban vetett fel pár olvasó, miszerint tévedhet-e a pad, el lehet-e rontani egy mérést. Állítólag aligha. Ha a kerék megcsúszna a görgőkön, a rendszer hibát jelez, a mérés leáll. Más hibaforrás pedig nemigen van, hiszen leginkább csak a stekkert kell jó helyre dugni, aztán a gázt kell nyomni, az meg nem bonyolult.
A Dacia szépen, elnyújtottan felüvöltött, majd a kerekek kiforogtak, és el is készült az első grafikon:
93 lóerős csúcsteljesítmény 3780-nál, 213 Nm 2330-nál.
Aztán a tartós Dacia jött. Fel a padra, ROAAARRRRRRR, lecsengés:
73 lóerő 4020-nál, 168 Nm 2555-nél.
Tanulságok
1. Nem csak a teszt-Punto és a teszt-Clio, de a teszt-Dacia is erősebb a katalógusadatnál
Úgy nyolc százalékkal.
2. 2800 körül mindkét kocsiban érdemes elváltani normál használatnál
Innen már esik a nyomaték, meredekebben kezd emelkedni a fogyasztás, tehát romlik a hatásfok.
3. Az erősebb motorban nem csak a befecskendezési nyomás nagyobb
Hanem a maximális turbónyomás is (1,21 bar túltöltés 0,9 helyett). Vagyis a klubtalálkozón kipróbált negyvenezres doboz (ami csak előbbivel foglalkozik) nem képes olyan látványos eredményre, mint a gyári tuning. Ez egyébként fenékkel is követhető, a gyári 86 ló érezhetően több volt, mint a dobozos – állítólagos – 87.
4. Egy többletlóerő hét és félezer forintba kerül a Dacia Logan dízelhez
Én mindenképp inkább az erősebb motort vinném, inkább beáldoznék kényelmi vagy dekorációs dolgokat, a piros i-s autó tényleg sokkal erősebb, megnyugtatóbb, mint az alap.
Figyelem: a galéria végén megtalálja az összes mérés részletes eredményét.
Dacia Logan MCV tartósteszt
2007. júliustól decemberig nálunk van egy hétszemélyes Dacia Logan MCV, Laureate felszereltségben. Minden héten olvashatnak róla itt a Belsőségen. Az eddig megjelent epizódok:
Befogadtam egy románt (2007. július 19.)
Pezsgés a Dacia körül (2007. július 27.)
Első tankolás a tartós Daciával (2007. augusztus 3.)
Hátamon a váram (2007. augusztus 10.)
Anzix a negyedik daciás hétről (2007. augusztus 17.)
Dákó a Belsőség szemével (2007. augusztus 24.)
Belestem a szoknya alá (2007. augusztus 31.)
Dízel Daciával dübörögtem Dalmáciában (2007. szeptember 16.)
Dacia a Zasszony szemével (2007. szeptember 23.)
Loganok összefutása (2007. október 7.)
Tízajtós Logan (2007. október 21.)
Egy szervizlátogatás tapasztalatai (2007. október 28.)
Újra látok! (2007. november 13.)
Forrás: Totalcar.hu